Surfaces Utiles: 

catalogue

(close)
about

(

atelier

About

Surfaces Utiles partage des pratiques artistiques et typographiques autodidactes ou à la frontière entre professionnalisme et amateurisme. Chaque nouvelle publication est aussi pour la maison d’édition l’occasion de chercher des modèles économiques alternatifs à l’industrie de l’édition, en complicité avec ses acteurs, et notamment par l’appropriation et le détournement des processus d’impressions standardisés. Surfaces Utiles édite notamment La Perruque, une revue de typographie de 1 × 90 cm de long imprimée en douce, dans les marges de tirages offset.

Surfaces Utiles brings to the fore artistic and typographic practices that are self-taught or that evolve in the gray area between professionalism and amateurism. With each publication, Surfaces Utiles seeks alternative economic models for the publishing industry in complicity with its actors, especially by appropriating and hacking standardized printing processes. With similar mindset, Surfaces Utiles publishes La Perruque, a 1 × 90 centimetre-long magazine printed in the margins of regular documents, showcasing nonstandard type specimens.

History

Au courant de l’année 2015, un premier contrat tacite est l’occasion d’obtenir 1 × 90 cm d’espace vierge en marge des impressions courantes de l’imprimeur Media Graphic à Rennes. Depuis cette expérience fondatrice, les matériaux (surfaces d’impression inutilisées) et les techniques de production à grande échelle (impression offset) ont été le terrain de jeu et de collaboration pour les dessinateurices, les imprimeries et l’éditeur de la revue de typographie La Perruque.

Un an après, le modèle économique de la revue est déployé à travers Surfaces Utiles. Avec la volonté de limiter ou de valoriser les restes, la maison d’édition passe une multitude de nouveaux « deals » avec des industriels qui lui permet d’exploiter et de transformer leurs espaces vacants, leurs rebuts ou leurs stocks pour fabriquer des livres. Chez Surfaces Utiles, chaque nouvelle publication est désormais l’occasion de chercher des modèles économiques alternatifs à l’industrie de l’édition, en complicité avec ses acteurices, et notamment par l’appropriation et le détournement des processus d’impressions standardisés.

C’est à l’intérieur de cette dynamique expérimentale qu’elle publie : en rendant possible des collaborations inattendues entre des pratiques dites de « bidouilles » et une industrie rodée et puissante. Surfaces Utiles ouvre alors un espace de discussion avec des artistes et des designers qui questionnent le statut de ces « objets de peu » en les revalorisant par des gestes économes.
Year 2015. A first unspoken agreement with a print shop allows La Perruque magazine to use a 1 × 90 cm blank surface in the margins of a regular print. Ever since that founding experience, materials (unused print surfaces) and large scale production techniques (offset printing) have been the playgrounds for type designers, print shops and publishers to collaborate.

A year later, this production method is once again tested with Surfaces Utiles. Over the months, the publisher strikes a number of deals with print shops and other suppliers, which make available their unused materials so they are turned into books instead of waste. Surfaces Utiles experiments with alternative economic models for the publishing industry. For example, it appropriates and diverts standardized printing. What is at hand dictates what is made.

It is within this experimental dynamic, and from a new focus on the environmental benefits of waste reduction, that Surfaces Utiles emerges, working with artists and designers interested in leftovers and economic issues.

In preparation

Bye Bye Binary, revue de typographie, Bye Bye Binary
Brussels Midi Spoor 7, Eleven Exhibitions, Piero Bisello

Contact

Newsletter
Contact

hello@surfaces-utiles.org

Si vous souhaitez acheter en ligne, nous avons ajouté des boutons PayPal à côté de chaque publication. Si vous désirez commander plusieurs publications ou si vous ne voulez pas utiliser PayPal, écrivez-nous un email avec la liste des éléments que vous souhaitez acheter et nous vous enverrons toutes les informations sur la livraison et le paiement. Si vous êtes à Bruxelles, arrangeons une livraison autour d'un café, ou d'une bière.

There are some PayPal buttons next to each publication, but if you are interested in buying several publications, or if you don't want to use PayPal, send us an email with the list of items you would like to purchase and we will send you all the information about shipping and payment. If you are in Brussels, we can arrange a delivery over coffee, or beer.

Follow us

Facebook, Instagram

Distribution

Interart
(France, Belgium)
1 Rue de l’Est
75020 Paris
France

Idea Books
(Rest of the world)
Nieuwe Hemweg 14 E
1013 BG Amsterdam
The Netherlands

Clues

Pour en savoir plus sur le modèle économique de Surfaces Utiles, consultez Les banquiers aiment parler d’art, les artistes aiment parler d’argent, une conférence d’Olivier Bertrand lors du séminaire de l’école de recherche graphique 2019, ou la vidéo d'introduction à la campagne de financement participatif de Surfaces Utiles (janv. 2017).

To learn more about Surfaces Utiles’ economic model, check Les banquiers aiment parler d’art, les artistes aiment parler d’argent (“bankers like to talk about art, artists like to talkabout money”), a talk by Olivier Bertrand during the erg seminar 2019. Or the introductory clip to Surfaces Utiles' crowdfunding (Jan. 2017).

Contributors

Surfaces utiles

Julien Auregan, Soazig Auvray, Benjamin De Backer, Laurent Baridon, Nicolas Belayew, Piero Bisello, Aubrey Birch, Sophie Boiron, Guillaume Boutrolle, Étienne Candel, Jean-François Caro, François Chaslin, Thomas Clerc, Alfredo Coloma, Piero Bisello, Marine Declève, Louise Devin, Clémence Fontaine, Chloé Horta, Pierre Huyghebaert, Benjamin Installé, Nathan Izbicki, Philippe Jadin, Pierre Leguillon, Maxime Le Bon, Ludi Loiseau, Pia Louwerens, Diane Malatesta, Hélène Marian, Pierre Martel, Emanuele Marcuccio, Laurent Marissal, Céline Mathieu, Pierre Merle, Vincent Meessen, Diego Thielemans, Raymond Pettibon, antoine lefebvre editions, Pierre Leguillon, force de vente, ExposerPublier, Éric Mangion, Jean-Michel Frodon, Jacqueline Caux, Sébastien Planas, Callisto Mc Nulty, Grégoire Pujade-Lauraine, Juliana Stoppa, Benjamin Blackwood, Alessandra Galletta, Roxanne Maillet, David Max Horowitz, Laura Morsch-Kihn, Lotte Beckwé, Lorenza Longhi, Batsheva Ross, Jean-Claude Salemi, Élias Sanbar, Juan Pablo Saenz, Shervin(e) Sheikh Rezaei, Fabrice Schneider, David Le Simple, Femke Snelting, Steven Tallon, Erik Thys, Bas van den Hout, Alexia de Visscher, Bernard Voïta. 

La Perruque type magazine

So-Hyun Bae, Raphaël Bastide, Axel Benassis, Justin Bihan, Marion Bisserier, Benoît Bodhuin, Bye Bye Binary, Cabinet du livre d'artiste (Sans niveau ni mètre), Marion Cachon, Alex Chavot, Alice Jauneau, Radim Peško, Large Projects, Jérémy Landes-Nones, Fátima Lázaro, Lucas Le Bihan, antoine lefebvre editions, Weiyi Li, Yoann Minet, Laurent Müller, David Jonathan Ross, Swiss Typefaces, Clément Le Tulle-Neyret, Julien Vallet, Atelier de typographie de La Cambre, Collectif We.ch.

crowdfunding Campaign (Jan. 2017)

Muchas gracias : Anaïs Allias, Anne-Lise Bachelier, Lucie Baratte, Sylvie Barrat, Damien Bauza, Nicolas Belayew, Mai Anne Bénédic, Jean-Pierre Bernhardt, Julien Bernhardt, François Bertrand, Geneviève Bertrand, Philippe Bertrand, Dominique Bihan, Julie Blanc, Maxime Bonnabry-Duval , Yoann Bonthonnou, Ingrid Bourgault, Guillaume Boutmy, Benoît Bret, Marc Buchy, Cendrine Buisson, Rolande Cernon, Magali Champion, Antoine Chapelle, Sophie Chapelle, Léa Chevrier, Hélène Dambrune, Alice Dhinaut, Jean-Marie Dommeizel, Kévin Donnot, Antoine Doyen, Quentin Duguay, Aude Duverger, Daniel Enselme, Max Esnée, Alexis Faudot, Léa Fauquembergue, Hugo Feist, Amélie Fenain, Jimmy Fromonot, Loraine Furter, Maxime Gau, Antoine Gelgon, Alban Gervais, Adrien Goua, Guillaume Grall, Florence Grosse, Amanda Guerif, Mathieu Gueritte, Michel Guiot, Chloé Hauser, Juliette Herlédan, Le Merdy, Laurent Heuzé, Renaud Huberlant, Brieg Huon, Isabelle Jégo, Mathilde Karvaix, Lauren Kim-Minn, Baptiste Lachiver, Michel Lachiver, Olivier Lamy, Joël Le Floch, Frédéric Le Gall, My Le, Damien Le Roy, Olivier Lebrun, Marielle Lelouarn, Nicolas Liégeois, Ludivine Loiseau, Fanny Lopez, Bruno Lori, J.D. Lowry, Chloé Lozano, Jean-Baptiste Marchand, Pierre Martel, Romain Marula, Cécile Ménard, Matthieu Merle, Michel Merle, Matthieu Michaut, Léa Michel, Benjamin Moignard, Sara Mossong, Ivan Murit, Katia Naouri, Camille Neumuller, Edwin Nicolas, Jean Olgiati, Xavier Pérennou, Phileas Doeg, Alex Piguel, Adeline Racaud, Marie Remize, Luca Reverdit, Annie Rolland, Matthieu Salvaggio, Roman Seban, Studio Alvin , Noiram Tenroc, Émilie Thonat, Cyrielle Torpe, Océane Tur, Sophie Viau, Denis Villermet, Marielle Voisin, Tan YingTong

Accomplices

Special Thanks

Maxime Baldewyns, Vincent Bichelberger, Quentin Bodin, Guillaume Boutrolle, Piero Bisello, Jean-François Caro, Sammy Del Gallo, Gilbert Fastenaekens, Luc de Fouquet, Amanda Harrison-Guérif, Renaud Huberlant, Pierre Leguillon, Lucas Meyer, Laura Morsch-Kihn, Camille Pageard, Frédéric Rousseau, Thibault Rousseau, Laurence Soens, Fabrice Schneider, Nicolas Storck, Marie Tueni, Francis Voisin, Aurélie Noury, Jil Daniel, Jan Middelbos.

Print shops

Cassochrome, Cultura, Média Graphic, Graphius, Autobahn, Super Terrain, Chromodrome, Atelier Printmaking (Fiona Brunet, Abigaël H., Charlène Mao & Marie Theurier), Ultra Clik, INNI Group, école de recherche graphique, Ateliers du toner.

Colophon

surfaces utiles

Surfaces Utiles was founded by Chloé Bernhardt, Olivier Bertrand and Justin Bihan in 2017 and has been run by Olivier Bertrand since 2019.

Surfaces Utiles
Meyboom Artist-Run Spaces (Printship studio)
Boulevard Pachecolaan 34-2
B–1000 Brussels
TVA BE 0896.755.397
(Activité Smart n° 21920)

Typeface

Terrazzo, Luke Archer

Photos

Maxime Baldewyns, Fabrice Schneider

Credits

Unless otherwise stated, each document reproduced on this website is the property of its author. Content produced by Surfaces Utiles is under Creative Commons CC BY-SA.

This website has been supported by:

×
printing process
Surfaces Utiles, true to its usual approach, took charge of the entire printing surface of the book Hors-sol. The surplus was entrusted to the students of La Cambre to produce the catalogue of their participation in the Exemplaires 2021 Biennale, Toulouse.

Pré-commande

Nous avons réussi avec succès notre campagne de financement participatif ! Nous relevons aujourd'hui nos manches pour fabriquer nos premiers livres. Nous prévoyons la livraison pour Juin 2017.

Si vous désirez pré-commander un ou plusieurs ouvrages, remplissez le formulaire suivant ou écrivez-nous un email avec la liste des éléments que vous souhaitez acheter. Si vous êtes à Bruxelles, arrangeons une livraison autour d'un café, ou d'une bière.

We have successfully completed our crowdfunding campaign ! Today, we are rolling up our sleeves to make our first books. We plan to ship in June 2017.

If you are interested in pre-ordering one or several publications, please complete the form bellow or send us an email with the list of items you would like to purchase. If you are in Brussels, we can arrange a delivery over coffee, or beer.

Formulaire

Nous vous recontacterons bientôt pour vous donner des informations sur la livraison ainsi que sur les moyens de payement. We come back to you soon with informations about shipping and payment methods.

Merci ! nous avons bien reçu votre commande !
Thank you! Your order has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form

Country Happening, Diego Thielemans & Benjamin De Backer

The catalogue for the countryside exhibition of Benjamin De Backer and Diego Thielemans at the Multiplexe. The installation is made up a collection of painted wooden objects at a monumental size that are intended for film projection—self-supporting and self-sustaining; equipped with screens and projection stands.

Wandering about from object to object, this catalogue recreates both the feeling of visiting as well as the circulation of light between the interior and exterior of the Multiplexe, this atypical exhibition pavilion overlooking a countryside right out of a flemish painting through its walls of frosted glass and wooden openwork.

So what is it really about? A bluff, a throw of the dice. In a book that rigorously takes on the format of an “established” (or almost established) artist’s catalogue, the way that the models are presented conceals any hint of their actual scale, which is probably much smaller. From page to page, the book invents a big, very big even, exhibition.

Just like “artist-run spaces” that allow artists to present their work without having to wait for established institutions to take an interest in their own practice, this book appropriates and makes visible the different elements that constitute the exhibition catalogue type (overviews, details, theoretical texts, etc.), all the while taking advantage of its capacity as a form of validation.

Surfaces Utiles, true to its usual approach, takes full responsibility for this critical exercise that resembles a masquerade in which everyone who has participated in the making of this book, from its conception to its distribution, is made complicit.

Le catalogue de l’exposition champêtre de Benjamin De Backer et Diego Thielemans au Multiplexe. L’installation comprenait un ensemble de mobiliers monumentaux en bois peint destinés à la projection de films – autoportants et autonomes : équipés d’un écran et d’un support pour le projecteur.

Déambulant autour du mobilier, ce catalogue restitue également le sens de la visite et la circulation de la lumière entre l’intérieur et l’extérieur du Multiplexe, ce pavillon d’exposition atypique donnant sur une campagne de peinture flamande au travers de ses parois de verre dépoli et de bois ajouré…

Ce dont il s’agit réellement? Un coup de bluff, un coup de dé. Dans un livre qui prend rigoureusement les formes d’un catalogue d’artiste «établi» ou presque, les maquettes sont présentées en dissimulant les indices qui permettraient d’en connaître l’échelle réelle, probablement bien plus petite. De pages en pages, le livre invente une grande, une très grande exposition.

À l’image des artist-run spaces qui permettent aux artistes de présenter leur travail sans attendre que les institutions établies ne s’intéressent à leurs pratiques pour les faire exister, le livre s’approprie et rend sensibles les différents éléments constitutifs d’un catalogue d’exposition type (vues d’ensemble, détails, texte théorique, etc.), tout en tirant parti de sa qualité d’instance de validation.

Surfaces Utiles, fidèle à ses stratégies habituelles, endosse la responsabilité de cet exercice critique aux allures de mascarade pour lequel l’ensemble des acteurs du livre, de sa conception et à sa diffusion, se sont rendus complices.

Infos

Country Happening
Diego Thielemans & Benjamin de Backer

Price

€25.00

Format

21 × 27 cm

Language

EN

Pages

96

Shaping

Softcover

ISBN

978-2-9602002-9-4

Editing & design

Bérénice Béguerie, Diego Thielemans

Photography

Maxime Baldewyns, Benjamin De Backer

Color & raster

Diego Thielemans

Translation

Jean-François Caro

Printing

Graphius, Brussels

This publication was made possible with the support of Fédération Wallonie-Bruxelles.

Select your country:

Order